Процес підрахунку голосів та процес сертифікації Парламентських виборів в Україні від 26 жовтня завершені згідно з вимогами українського законодавства. Так як процес завершено, настав час для новообраної Верховної Ради України подолати невідкладні проблеми країни, у тому числі і необхідність проведення виборчих реформ. Маючи свіжими в пам’яті уроки пройдені на цих виборах, Верховній Раді не слід чекати наступного виборчого року, щоб вирішити це важливе питання. «Україна має змогу скористатися рідкісною нагодою провести необхідні виборчі реформи, які покладуть початок майбутній стабільній виборчій системі» наголошує виконавчий директор Комітету «За Відкриту Демократію» Брайан Меффорд. «У нас є сім порад, які зрівняють вибори в Україні з рівнем найкращих західних практик».
Комітет «За Відкриту Демократію» був одним із п’яти найбільших міжнародних місій зі спостереження на Парламентських виборах 26 жовтня з 100 акредитованих спостерігачів. Спостерігачі зосередили свою увагу на 12 конкуруючих та проблемних одномандатних виборчих округах у восьми областях включно з Києвом, Донецьком, Дніпропетровськом, Харковом, Львовом, Одесою та Запоріжжям. Зокрема, цільовими ділянками стали місто Київ №223б Чернігів №205 та №207б Донецьк №47 та №48б Дніпропетровськ №26б, Харків №168 та №169, Львів №119, Одеса №135 та №141, а також Запоріжжя №79.
Пан Меффорд зазначає, що «новій прозахідній більшості у Верховні Раді України слід скористатися можливістю та прийняти закон про виборчу реформу. Так як національні місцеві вибори були проведені менш ніж рік тому, Україна має дуже мало часу, тому їй слід рухатися швидко поки досі присутня сильна громадська підтримка змін». На підставі наших спостережень та досвіду моніторингу виборів в Україні, Комітет «За Відкриту Демократію» радить Центральній виборчі комісії, уряду України та новій Верховні Раді наступне:
• Україна потребує впровадження нового, чіткого та єдиного виборчого кодексу для того, щоб покінчити з плутаниною та розбіжностями між нинішніми президентськими, парламентськими та місцевими виборчими законодавствами. Дана реформа буде слугувати об’єднанням роботи виборчих комісій та підвищенням рівня прозорості виборчого механізму, а також підвищенням рівня громадської довіри до виборчої адміністрації. Україні наполегливо рекомендується звернутися по допомогу до міжнародних експертів з виборчого адміністрування та розробити модель системи управління виборами, котра ізолює місцеву виборчу адміністрацію від зовнішнього підриву.
• Україна потребує забезпечення автоматичним перерахунком голосів у виборчому кодексі для одномандатних виборчих округів. Із 198 одномандатних округів 23 суперечок було вирішено із різницею у менш ніж 2% між двома лідируючими кандидатами (та 16 перегонів було вирішено із різницею менш ніж в 1%). У країні з історією фальсифікації виборів, виборці, члени комісії, спостерігачі, представники медіа та кандидати можуть бути впевнені у результаті виборів лише тоді, коли отримують додаткове підтвердження початкового результату. Маючи забезпечення автоматичним перерахунком голосів у законодавстві для будь-яких перегонів, у котрих переможець визначається різницею у менш ніж 2%, процес стане більш прозорим та чесним для всіх зацікавлених сторін. На жаль, дуже мало суперечок вирішувалися перерахунком голосів, хоча запорізький округ №79, де були присутні наші спостерігачі, був одним із тих, де перерахунок був проведений відповідно до постанови суду. Вибори у демократичних країнах можуть бути дуже обмеженими. Для того щоб виборці були впевнені у виборчому процесі дуже важливо отримати правдиві результати, навіть якщо це потребує додаткових ресурсів та додатково витраченого часу.
• Парламентські вибори в 15 одномандатних виборчих округах у регіоні Донбасу мають бути заплановані як тільки ситуація стане безпечною для проведення виборів на окупованих територіях. У зв’язку з постійною російською окупацією частин території Донбасу, ці округи не мали змоги провести вибори, а виборцям цих округів було відмовлено у їх демократичних правах. Якщо безпека не стане проблемою, ці парламентські вибори слід об’єднати із національними місцевими виборами наступного року з метою економії коштів.
• Чіткі процедури та закони повинні бути визначені для більш ніж 460,000 українських переміщених та дійсних військовослужбовців з метою надання їм їх права проголосувати. Верховна Рада має прийняти закон, що уповноважить як переміщених осіб, так і тих, що захищають свою країну. Включення таких положень до постійного виборчого законодавства дозволить усунути необхідність проводити засідання Парламенту в останні хвилини, як те, що було проведено за декілька днів до виборів з метою усунення цієї лазівки. Це було чітким приводом для зниження явки виборців до 52% по всі країні – найнижчої в історії України.
• Підсилити правила для введення змін до складу виборчих комісій. Надмірні зміни порушують діяльність комісій та роблять їх менш ефективними. Саме це стало проблемою серед численних виборчих комісій по всій країні, зокрема у Чернігові, де багато нових членів комісії не мали уявлення про свої обов’язки та функції. Крім того, велика кількість технічних сторін поглиблює цю проблему. Так, оскільки українське законодавство про парламентські вибори надає місця у комісії для кожної фракції в парламенті, то ланка кількості представників у комісії має бути підвищена також і для представників інших партій та нинішня лотерейна система має бути скасована.
• Україна явно потребує поліпшений механізм для виборців закордоном – та відповідне законодавство – для того, щоб дозволити проголосувати мільйонам українців, проживаючих закордоном. Під час кожних виборів в історії України, менше 1% голосів від українців закордоном, і цього року так само лише 41,000 українців проголосувало закордоном. Так як наразі зареєстровано 515,315 людей, таких які закордоном та у списку виборців, то слідує висновок, що є ще більше мільйона виборців, котрі не мають змоги проголосувати. В одній з країн з однією з популяцій, що скорочується найшвидше серед іншого, це важливе питання має бути вирішено для розширення можливостей цих виборців.
• Використання технологій пришвидшить підрахунок голосів. Підрахунок голосів вручну створює можливості для маніпуляцій у найгіршому випадку та впливу людського фактору у найкращому. Дешеві сканери та/або машини для голосування можуть бути використані на експериментальній основі під час майбутніх виборів з метою усунення таких проблем. Крім того, довготривалий підрахунок голосів втомлює членів комісії та створює можливості для помилок. Враховуючи численні щільні перегони на одномандатних виборчих округах, дуже важлива та необхідна незалежна перевірка результатів.
Комітет «За Вільну Демократію» вітає Центральну виборчу комісію України з проведенням управління виборчого процесу. Український народ, члени виборчих комісій та кандидати також заслуговують згадки за їх мужньо проведену роботу на цих виборах не зважаючи на залякування, погрози та іноземну окупацію території України. Із офіційно отриманими результатами виборів, усі сторони, кандидати та виборці мусять прийняти волю виборців та продовжувати рухатись вперед, щоб побудувати сильну та стабільну Україну.
Із дня заснування у 2010 році, Комітет «За Вільну Демократію» провів спостереження за 14 виборами у семи країнах включаючи Україну, Болгарію., Албанію, Чорногорію, Молдову, Словенію та Великобританію. Комітет «За Вільну Демократію» є некомерційною організацією, що спеціалізується на спостереженні за виборами. Заснований у 2010 році професіоналами у сфері спостереження за виборами та розширення демократії та управління, комітет прагне поліпшити передвиборчу середу конкретними порадами, запобігти виборчим фальсифікаціям у передвиборчий період та у день виборів, а також зробити внесок у загальну виборчу середу країн, що розвиваються.
Leave a Reply